Obsługa Klienta

Infolinia:

 

 +4871 728 24 85

+48 790 400 258

 czynna od pn do pt

od godz. 8 do 16

E-mail: sklep@baloon.pl
 

Kilka słów na temat opon

Zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7 „Ogumienie. Pakowanie, przechowywanie i transport", za opony pełnowartościowe uważa się opony nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji.

Producent opon Michelin postanowił przeprowadzić badania opon magazynowanych przez trzy lata. W wyniku porównania opon nie starszych niż 36 miesięcy z  oponami z bieżącej produkcji nie  stwierdzono żadnych różnic w wytrzymałości oraz w osiągach.

 Największy wpływ na wytrzymałość oraz  osiąg opon ma ich sposób użytkowania:

  • Odpowiednie ciśnienie – Ciśnienie w oponach powinno być mierzone regularnie (co dwa tygodnie)  właściwe ciśnienie zalecane dla przednich i tylnych opon wskazane jest w instrukcji pojazdu oraz wewnątrz pojazdu (słupek drzwi kierowcy, skrzynka bezpiecznikowa lub wewnętrzna strona klapki wlewu paliwa).  Za niskie ciśnienie w oponach obniża ich wytrzymałość i może prowadzić do stopniowego zniszczenia ogumienia, a w konsekwencji do nagłej utraty powietrza w kole. Zbyt niskie ciśnienie w oponach również negatywnie wpływa na precyzję kierowania pojazdem, pogarsza przyczepność, zwiększa ryzyko wystąpienia  aquaplaningu oraz wydłuża drogę hamowania. Jazda z zaniżonym ciśnieniem powoduje wzrost oporów toczenia i prowadzi do większego zużycia paliwa. Obniżenie ciśnienia o 1 bar powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 6%.
  • Obciążenie –  Należy pamiętać, że zalecany jest wzrost ciśnienia w oponie (zgodnie z zaleceniami producenta) w przypadku przewożenia cięższych ładunków.
  •  Prędkość – Jazda z wyższą prędkością od tej, którą może przenieść opona powoduje szybsze ścieranie bieżnika i  może w ekstremalnych warunkach doprowadzić do jej rozerwania. Dodatkowo jeżeli przy ruszaniu opona zostawia czarny ślad na powierzchni zużycie bieżnika wzrasta 100 razy w porównaniu z normalną jazdą.
  • Jakość nawierzchni - Na drogach o złej nawierzchni należy zmniejszyć prędkość, gdyż najazd na przeszkodę lub występ z dużą prędkością może uszkodzić oponę, to samo dotyczy wjazdu na ostre krawężniki – należy to robić powoli i ostrożnie.
  • Wyważanie kół – W przypadku złego wyważenia kół lub jego braku mogą wystąpić drgania podczas jazdy przenoszące się na całą karoserię pojazdu, powodujące  niekorzystny wpływ zarówno na opony (nierówne ścieranie bieżnika) jak i na zawieszenie samochodu (bicie wpływa na jego zużycie się).
  • Geometria kół  – Właściwa geometria pojazdu ma na celu  zminimalizowanie zużycia i liczby uszkodzeń opon, podniesienie komfortu jazdy oraz zwiększenie oszczędności paliwa.

 

OKRES UŻYTKOWANIA OPON

 Zgodnie z przepisami o Ruchu Drogowym opony do samochodów osobowych w RP mogą być użytkowane do osiągnięcia wskaźnika  TWI (wskaźnik zużycia bieżnika) wynoszącego 1,6mm. Osiągnięcie tej głębokości w którejkolwiek części bieżnika dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania. W przypadku opon zimowych zalecane jest posiadanie co najmniej 4mm bieżnika.Po 5 letnim okresie eksploatacji opon należy przeprowadzać co roku kontrolę  w celu oceny możliwości ich dalszego użytkowania. Opony, które osiągnęły wiek 10 lat licząc od daty ich produkcji powinny być wycofane z eksploatacji bez względu na pozostałą rzeźbę bieżnika.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.zamknij