Infolinia:
|
+48 509 392 914 czynna od pn do pt od godz. 8 do 16 |
E-mail: | sklep@baloon.pl |
Oznaczenia opon i felg
- AO - Homologacja Audi,
- B - Homologacja grupy Volkswagen,
- C1 - Homologacja Dodge Kiper,
- C - Oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych,
- cord - Ochrona felgi na ściance bocznej opony,
- DOT - (Departament of Transportation) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod identyfikacyjny opony lub numer seryjny.
- DSST - Opona typu Run Flat Dunlopa,
- "ECE", "E" lub "e" - Opona dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej,
- E4 - opona z homologacją europejską,
- EMT - Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extened Mobility Tyre - Goodyear),
- EXTRA LOAD - Oznaczenie podwyższonej nośności,
- FP - Ochraniacz felgi,
- FR - Opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
- G1- Czujnik kontroli cisnienia,
- G3 - Bieżnik opony z trzema rowkami,
- G4 - Bieżnik opony z czterema rowkami,
- INNER - Oznaczenie strony mocowania opony,
- INSIDE, OUTSIDE - Oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony: inside - oponę montować w kierunku pojazdu, outside - na zewnątrz pojazdu,
- K1 - Homologacja Ferrari,
- LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu,
- LI - Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach,
- LR – Oznaczenie niskich oporów toczenia,
- LRR- Oznaczenie niskich oporów toczenia,
- LT - Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony,
- MFS - Oznacza, że opona ma rant chroniący felgę,
- ML - Opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna),
- MO - Homologacja Mercedes,
- M3 lub * - Homologacja grupy BMW,
- N, N0, N1, N2, N3 - Homologacja Porsche,
- no lbl - Brak kolorowego napisu na boku opony,
- OE - Opony na pierwszym wyposażeniu,
- P – Oznaczenie umieszczone przed rozmiarem, wskazuje na przeznaczenie opony do samochodów osobowych (Passanger - stosowane w USA),
- RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych,
- REAR - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu,
- RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecemy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
- RFP – opona posiadająca zabezpieczenie chroniące przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
- R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
- RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu,
- # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym,
- (...) - homologacje do montażu fabrycznego,
- RPB – zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
- SEAL - opona z systemem samouszczelniającym,
- SSR [self supporting runflat tyre] - Opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
- SI - oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania,
- TL - Opona bezdętkowa,
- TWI - Wskaźnik zużycia opony. Oznaczenia te występują w kilku miejscach na obwodzie opony i oznaczają granicę dopuszczalnego prawem zużycia rzeźby bieżnika.
- XL - Opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności,
- ZP – Zero Pressure - opona z systemem umożliwiającym jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza,
Skróty dotyczące tylko opon 4x4
- BSW - czarny bok opony
- ORWL - białe kontury liter na boku opony
- RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
- RB - czarne litery na boku opon terenowych
Oznaczenia felg
Parametrami felg montowanych w samochodach są rozmiar, rozstaw śrub,ET i średnica otwou centralnego.
Rozmiar felgi: 6,5x16
6,5 - szerokość felgi podawana w calach
15 - zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
Rozstaw śrub: 4x108
4 - oznacza ilość śrub mocujących felgę
108 - oznacza średnicę okręgu, na której znajdują się 4 otwory montażowe
ET (offset inaczej odsadzenie) felgi:
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawane w milimetrach ET jest charakterystyczne dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu. ET może mieć zarówno wartości dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola.
Ujemna wartość ET oznacza, że oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej na zewnątrz samochodu. Na przykład jeżeli ET wynosi - 50 oznacza to, że oś symetrii felgi jest wysunięta na zewnątrz o 50 milimetrów względem płaszczyzny montażowej.
W przypadku dodatniej wartości ET felga jest schowana w nadkole samochodu czyli oś symetrii felgi jest schowana w stosunku do płaszczyzny montażowej do wewnątrz samochodu. Na przykład jeżeli ET wynosi 50 oznacza to, że oś symetrii felgi jest schowana do wewnątrz o 50 milimetrów względem płaszczyzny montażowej.
W przypadku felg stalowych ET jest najczęściej dodatnie.
Średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi podawana w milimetrach umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście. W przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty stosuje się pierścienie centrujące umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie konkretnego modelu felgi do konkretnego modelu samochodu.